Vi vil ha’ voksne, der griner
Hent sidens tekst og som printvenlig pdf
Om sangen
“Vi vil ha’ voksne, der griner” er en rytmisk sang med gang i. Den sjove tekst taler direkte til børnene. Sangen kan bruges som fællessang for hele skolen, eller I kan gå mere i dybden med metoder i klasseundervisningen.
Forslag til fremgangsmåde:
1. Læg billederne til 1. vers og omkvæd ud på gulvet. Syng sangens første linje. Eleverne skal nu udpege det billede, som passer til den tekst, de lige har hørt. Verset synges forfra og forlænges med en linje for hver gang, et billede er udpeget. Eleverne hører således melodien flere gange, før de selv skal synge, når alle billeder er lagt i rækkefølge. (Musikudøvelse: Sang. Understøttelse af tekstforståelse. Melodi, gentaget lytning.)
2. Eleverne synger nu sangen med hjælp fra billederne til at huske teksten.
3. Syng med forskellige stemmer. Teksten i vers 1 er sjov og glad. Syng verset med glade og afslappede stemmer. Smil, mens I synger. Teksten i omkvædet handler om voksne, der er ”sure som citroner”. Syng med sure stemmer. Prøv at klemme ansigtet helt sammen, mens I synger surt. Hvad sker der med stemmen? Er det nemmest at synge med glad eller sur stemme? (Musikudøvelse: Sangteknik. Afspændt muskulatur og stemme.)
4. Variér tonelængde. Syng verset med lange, sammenbundne toner, mens I forestiller jer, at I med lange buestrøg ”spiller” på et strygeinstrument foran jer. Syng omkvædet med korte, robot-agtige toner, mens I prikker tonerne i luften.(Musikudøvelse: Sangteknik. Staccato >< legato)
5. Bevægelse/bodypercussion. Lav sammen en koreografi til hhv. vers og omkvæd. Forslag til vers: *lår – klap – tommelfingre over skuldre x2*Forslag til omk.: *tramp – tramp-tramp – klap* (tango-rytme)(Musikalsk skaben: Bevægelse. Bevægelser til musik, sammenhæng mellem musik og udtryk)
6. Sammenspil. F.eks. (Gulv)trommer, boomwhackers, marimba, percussion.Opbygning af sammenspil. Klassen skiftes, så halvdelen spiller, mens den anden halvdel synger. Lad derefter grupperne bytte.(Musikudøvelse: sammenspil. Akkompagnement. Rytmiske og melodiske figurer.)
Andre forslag:
– Omkvædet har en tango-feeling. Lyt til tango (Musikforståelse: musikoplevelse)
– Lær de øvrige vers