Skip to content

 

 

 

Beatboxing

Hent sidens tekst og node som printvenlig pdf

Baggrund

Beatboxing er et vokalt kunstnerisk udtryk, hvor man ved udelukkende at bruge sin egen stemme (mund, svælg, læber, tunge osv.) skaber lyden af særligt trommer, bas, scratch, andre dj-teknikker og egne nyskabte lyde.

Beatboxing, som vi kender det i dag, har sine rødder i 80’ernes og 90’ernes hiphop-miljøer på gaderne i byer som New York, Chicago og L.A. Men vocal percussion, som beatboxing udspringer fra, har været anvendt i musik langt tidligere.

Opvarmning

For at komme godt i gang med både mund, tunge, læber og luftstrøm kan vi starte med en række opvarmningsøvelser:

Céline Dion

1) Træk vejret godt ind. Prøv gerne, om I kan udvide vertikalt i brystkassen på indåndingen.

2) På udåndingen ruller vi med læberne, uden tone.

3) Så tilføjer vi stemmen: Træk vejret ind og udånd med læberul, denne gang med tone på.

4) Bevæg jer op og ned i tonehøjde. Vis gerne bevægelsen med hånden.

Vækkeuret

Dette er en videreudvikling af Céline Dion øvelsen. Vi laver tonen skarp og lys, kombinerer den med læberul og laver små korte toner i streg, så det lyder som et meget irriterende vækkeur.

Smasket

1) Start med at lave almindelige smaskelyde.

2) Lav det om til en highhat-lyd ved at placere tungen bag fortænderne i overmunden og ”hive” nedad.

3) Læg smasket ovenpå alle tonerne af en simpel melodi – f.eks. en bid fra sangen ”Push it” med Salt-N-Pepa, som vi bruger i videoen.

4) Prøv kun at lægge smasket der, hvor det ville være naturligt i musikken at have en highhat-lyd. I videoen forsøger vi os med at lægge den på alle lige slag, altså på 1-2-3-4.

Husk: Øvelse gør mester, og det er meningen, at vi skal klokke i det og have det sjovt.

Akkompagnement med lyde

1) Vælg en simpel sang, som du synger. I videoen bruger vi ”I Like To Move It”, der oprindeligt er skrevet af Real 2 Real (feat. The Mad Stuntman).

2) Bed eleverne lave en hvilken som helst valgfri lyd, som de lægger oveni sangen. Tilsammen danner alle elevernes lyde et akkompagnement til sangen.

3) Når du kalder ”skift” undervejs, skal eleverne skifte til en ny tilfældig lyd.

 

Gå til toppen for at downloade hele materialet