NODE- OG RYTMELÆSNING i indskolingen
7 LEKTION: Rytmediktat, DO – MI – SO i nodesystemet
Materialer:
2 nodekort med fjerdedelsnode til hver elev
1 nodesystem til hver elev
2 nodekort med ottendedelsnoder til hver elev
2 DO-brikker til hver elev
2 nodekort med fjerdedelspause til hver elev
2 MI-brikker til hver elev
Tavle med nodelinjer, kridt/whiteboard-tusch
2 SO-brikker til hver elev
DO – MI – SO-brikker med ”lærertyggegummi” på bagsiden til læreren
OPGAVE 1: Rytmediktat
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del nodekort ud til eleverne så alle har to af hver. Sig en rytme (taktarten kan variere fra 3/4 – 6/4) – husk fingertegn – som eleverne skal lægge med kortene på gulvet i læseretning. Sig rytmen igen, hvis elevernes kort ikke ligger i den rigtige rækkefølge. Eleverne læser rytmen op i fælleskab når alle har lagt den rigtige rytme – husk fingertegn. Sig en ny rytme.
OPGAVE 2: Repetér nodesystemet, nodelinjer og mellemrum
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del nodesystemer ud til eleverne. Forklar, at nodesystemet består af nodelinjer. Hvor mange nodelinjer er der (5)? Og hvor mange mellemrum (4)? Vær opmærksom på, at alle tæller nodelinjer og mellemrum nedefra.
OPGAVE 3: Repetér placeringen af DO, MI og SO i nodesystemet og syng fraserne
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del 2 DO-brikker, 2 MI-brikker og 2 SO-brikker ud til hver elev. Skriv en kort frase på tavlen med DO, MI og SO. Eleverne lægger den samme frase med brikkerne på nodesystemet. Når alle har lagt den rigtige frase, synges den med håndtegn. Gentag nogle gange.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Siger rytmer | Lægger rytmer |
Korrigerer | Bruger fingertegn |
Introducerer nodelinjer og mellemrum | Læser rytmer |
Skriver fraser | Tæller nodelinjer og mellemrum |
Lægger fraser med brikker |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Lægge en rytme | Eleven lægger rytmer korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Tælle nodelinjer og mellemrum | Eleven tæller nodelinjer og mellemrum nedefra |
Lægge en frase med brikker | Eleven lægger fraser med brikker korrekt |
Eleven kan synge efter brikker med håndtegn |