Hent sidens tekst som printvenlig pdf
“Musik med afstand: Det musikalske fællesskab” – Sang og Improvisation
En god måde at styrke det musikalske fællesskab på et musikhold, er en fælles opstart på timen, hvor I står i rundkreds og synger sammen, og er også velegnet til valgfaget.
Sang kan være en grænseoverskridende disciplin for unge mennesker. Det kan derfor være en fordel fra start at inkorporere sang som en selvfølgelig del af musiktimerne. Skab trygge rammer omkring sang bl.a. ved at ”afmystificere” det:
- Leg med stemmen, sig og syng jeres navne på sjove måder, efterlign hinandens eksperimenterende lyde, grin med hinanden – og anerkend for mod og opfindsomhed.
- Tal om stemmen og hvordan den virker; bl.a. hvorfor drenges stemme går i overgang
- Syng fællessange, som eleverne godt kan lide. Måske I kan lave jeres egen samling af favoritter? Syng sammen som start eller afslutning på timen.
- Arbejd løbende på at opbygge og vedligeholde en tillidsfuld, anerkendende kultur på holdet omkring sang. Klap af hinanden og ros mod, når nogen har sunget solo. Vær konsekvent omkring nedbrydende kommentarer eleverne imellem.
Indstudering – Sang med improvisation
En oplagt sang til opstart på timen er denne call & response-sang, som veksler mellem tutti (alle) og solo. Solist-rollen går på omgang mellem eleverne i rundkredsen:
Alle: Hvad hedder du?
Solo: Jeg hedder Lonnie
Alle: Hvad siger du?
Solo: Jeg siger Lo-o-onnie
Alle: Åh-åh-åh… hun hedder Lonnie
Sangen åbner op for at arbejde med improvisation. Særligt i sangens 4. linje, andet solo-svar, er det oplagt at lade solisten improvisere mere frit.
I gang med improvisation
Opsæt en tryg ramme for eleverne, når de skal prøve kræfter med at improvisere. Sangen her har et indbygget ”sikkerhedsnet”, da den veksler mellem solist og gruppe. Solisten kommer således ikke til at stå alene så længe ad gangen, før gruppen følger op.
Da det er nyt og utrygt, vil mange elever typisk reagere ved at gøre så lidt som muligt; f.eks. kun sige deres navn, uden melodi, uden anden tekst end deres navn.
Trin 1: Insistér på, at eleverne som minimum siger ”jeg hedder”/”jeg siger” før deres navn.
Trin 2: Syng hele sætningen på samme tone
Trin 3: Syng hele sætningen over to toner, f.eks. grundtone + terts
Trin 4: Åbn op for, at eleverne kan inddrage flere toner
Gummistøvledans
Måske I også får mod på at sætte koreografi og bodypercussion på sangen. Prøv denne ”gummistøvledans”, mens I går grundtrin og synger sangen. Bemærk at alle slag ligger på off-beats.
Hvad hedder du? – klap bagved med højre hånd på venstre fod (på 1-og)
Jeg hedder Lonnie – klap venstre hånd på højre fod (på 2-og)
Hvad siger du? – klap højre hånd på venstre lår (på 3-og)
Jeg siger Lo-o-onnie – klap begge hænder på skift på højre lår (på 4-og)