Skip to content

 

 

 

Dans din idiot

Hent sidens tekst og node som printvenlig pdf

Om sangen

Dans din idiot er en energisk popsang, skrevet af Shaka Loveless og UFO. I TV2-programmet ”Toppen af poppen” lavede Oh Land en version af sangen, som er den, vi tager udgangspunkt i her.

Når vi arbejder med populærmusik med de mindste, har vi en masse foræret i forhold til deres umiddelbare motivation; det er sjovt at synge noget, vi har hørt før, og det er fedt at få lov at synge ’idiot’ J

For at eleverne når dertil, hvor de rent faktisk mestrer at synge sange som denne, er det nødvendigt at stille skarpt på indstuderingsmetoderne. I videoerne og i dette materiale kommer vi med bud på brugbare metoder.

Indstudering

1. Start gerne med at høre sangen nogle gange. Den kan f.eks. bruges som en ’danse-energizer’, eller I kan lave formanalyse, instrumentanalyse eller lignende.

2. Start med at lære La la la – stykket (A): Brug forøvelsen ’Stop på noder’: Skriv stykket op på tavlen, syng fra starten og stop forskellige steder. Eleverne skal nu op til tavlen og vise, hvor langt vi er nået i noden. Syng stykket, mens i prikker melodien ud i luften.

3. Omkvædet (A*): Lær det som ekkosang med huskefagter. En sjov ide er, at alle selv finder på deres bevægelse til den første linje ”Dans din idiot”.

4. Verset (B): Inddel klassen i grupper, der hver får teksten og en række billeder, der passer til. Grupperne skal nu lægge billederne i den rigtige rækkefølge. De må også meget gerne lytte på stykket samtidig.

5. Broen (C): I grupper finder eleverne på fagter, dans eller anden bevægelse, der passer til stykket. Eleverne skal helst kunne synge samtidig. Grupperne præsenterer for hinanden, hvad de har fundet på.

6. Undervejs og når eleverne er parate til det i de forskellige dele, kan vi tilføje et simpelt bodypercussion-groove med tramp på 1 og 3 og knips/klap på 2 og 4.

7. Hvis vi vil tilføje et improvisatorisk og skabende element, kan vi indføre et solobreak. Vi fortsætter med vores simple bodypercussion-figur, og så kan hver elev have en lille solo. Det kan være en klappe- eller bodypercussionsolo eller måske en solo, hvor vi danser som idioter. Tip: Det kan være en god ide at aftale en ”vikar” – noget som eleverne kan gøre, hvis de har svært ved at finde på noget selv.

Idekatalog til det videre arbejde med sangen

• Arbejd med sangens fraseringer. Hvornår trækker I f.eks. vejret i La la la – stykket? Hvor lange er sluttonerne? Prøv, om I kan binde takt 2-4 og takt 6-8 sammen i omkvædet (A*), uden at trække vejret. Og prøv at trække vejret efter hver takt i broen (C).

• Arbejd med jeres klang: Hvordan lyder det, hvis I smiler på ”La”? Måske skal verset synges lidt ”slobby”. I kan også tilføje en anelse skarp klang til omkvædet – som om I bruger ”drille-stemmer”. Klangarbejdet kan også kobles op på figurkort (Klik her for download).

• Tilføj flere bodypercussion figurer til sangen. F.eks. ved hjælp af billeder ligesom i sangen ”Funky Ål” (Klik her for download).

• Lav en fuld koreografi til sangen.

• Tag sangen med i sammenspilslokalet. Hvis I først har arbejdet en masse med sangen og med kropsligt akkompagnement, er det typisk langt lettere at bruge den til sammenspil.