NODE- OG RYTMELÆSNING I INDSKOLINGEN
4 LEKTION: Rytmediktat, DO – MI – SO
Materialer:
1 nodekort med fjerdedelsnode til hver elev
1 nodekort med ottendedelsnoder til hver elev
1 nodekort med fjerdedelspause til hver elev
DO – MI – SO-brikker med ”lærertyggegummi” på bagsiden til læreren
Tavle med nodelinjer, kridt/whiteboard-tusch
OPGAVE 1: Rytmediktat
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del nodekort ud til eleverne så alle har tre forskellige kort. Sig en ¾-dels rytme – husk fingertegn – som eleverne skal lægge med kortene på gulvet i læseretning. Sig rytmen igen, hvis elevernes kort ikke ligger i den rigtige rækkefølge. Eleverne læser rytmen op i fælleskab når alle har lagt den rigtige rytme – husk fingertegn.
Sig en ny rytme – rytmerne kan kombineres på 6 forskellige måder.
OPGAVE 2: Introducér DO
Eleverne står i en halvcirkel på gulvet.
Introducer DO (grundtone / 1. trin) med håndtegn. Eleverne imiterer. Syng en 4/4-takt for og lad eleverne imitere. Husk håndtegn og brug kun DO og fjerdedels- og ottendedelsnoder.
Syng en 4/4-takt med DO, Mi og SO og lad eleverne imitere. Husk håndtegn og brug kun fjerdedels- og ottendedelsnoder.
Lav en improvisationsrunde hvor de elever der har lyst synger for som call-respons.
OPGAVE 3: Repetér nodesystemet og placér DO
Tegn nodesystem-huset med tag og kælder på tavlen. Repetér placeringen af SO og MI. Husk at synge og bruge håndtegn.
Syng et DO. Hvilken tone er dybest – DO – MI eller SO? Hvor tror I DO skal placeres i forhold til MI og SO?
Syng og vis det nogle gange, både i mellemrum og på nodelinjer.
Placér et DO og lad et par elever komme op til tavlen og placere MI og SO. Syng DO – MI – SO med håndtegn.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Siger rytmer | Lægger rytmer |
Korrigerer | Bruger fingertegn |
Dirigerer / giver impulser | Læser rytmer |
Introducerer DO med håndtegn | Synger DO med håndtegn |
Synger for | Imiterer |
Repeterer | Placerer DO – MI – SO i nodesystemet |
Synger DO – MI – SO med håndtegn |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Læse rytmekort | Eleven bruger rytmesprog korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Synge DO – MI – SO med håndtegn | Eleven følger en puls |
Placere Do – MI – SO | Eleven følger direktion / impulser |
Eleven synger DO – MI – SO med håndtegn korrekt | |
Eleven kan høre, at DO er dybere end MI og SO | |
Eleven kan placere DO – MI – SO korrekt i nodesystemet |