Hent sidens tekst som printvenlig pdf
SUPERHELTEN
Om sangen
Sangen om Batman, der finder sig en kæreste og derfor vælger at gå på pension fra livet som superhelt, fik en 2. placering i børnenes MGP 2020. ’Superhelten’ er skrevet af gruppen JAAIIL.
Sangens struktur
’Superhelten’ er traditionelt opbygget i form:
Intro – Vers 1 – Vers 2 – Omk. (+ fill) – Vers 3 – Omk. (+ mellemstykke) – Vers 4 – Omk. – Outro
Sangens grund-feeling er shuffle. I vers 4 skifter feelingen til lige 8.-dele. I materialet her vil vi vise, hvordan I kan arbejde med bevidstgørelsen omkring de to forskellige rytmer.
Sangbaseret sammenspil
De rytmiske instrumenter i original-indspilningen oversættes til en stemmeversion, når vi arbejder med sangbaseret sammenspil. I denne udgave arbejder vi med et bas-ostinat kombineret med en bodypercussion-figur, samt en to-stemmig klaverfigur som akkompagnement til sangen.
Obs! Vær opmærksom på, at den originale node i omkvædet har en akkordfejl. I stedet for B spilles i takt 20, 24 og 28 G/h. I takt 31 spilles som anført B.
Breaks og fills
Der er indlagt breaks i sangen, både som solistiske sangpassager og tromme-fills (lyt til indspilning).
Arbejd med disse breaks og fills med fokus på en stabil, fælles puls:
- tælle ind til breaket
- stoppe samtidig
- blive i puls under breaket
- starte samtidig igen efter breaket
Godt i gang
Lyt til den originale indspilning af sangen, tal om teksten og lad jer føre ind i superhelte-universet.
Lær omkvædet vha. ekkosang, 4 takter ad gangen. Gør evt. lidt ekstra ud af rim-ordene for på den måde bedre at huske teksten.
Arbejd med den underliggende shuffle-feeling; trom på lårene, mens I siger ”SKUM – ba-naaa-ner”.
Øv jer i at synge omkvædet samtidig med, at I trommer shuffle på lårene.
Gå tilbage til denne aktivitet, når I skal arbejde med v ers 4, hvis grundrytme er lige 8.-dele . Start igen med at tromme på lårene, mens I siger ”cho – k o – LA – de”.
Veksl mellem shuffle og lige 8.-dele og opnå be vidsthed om forskellen på de to grundr ytmer (se video).
Breaks og fills
Indsæt breaket de sidste to takter af v ers 2.
Breaket tælles ind en takt før:
| 1 -2 -3 -4 | ’BREAK!’ -2 -3 -4 | -1 -2 -3 – (signal på) 4 || Omk. …
I breaket efter omkvædet kan I indsætte en takts ”luft-tr omme”-fill som overledning til næste vers.
Sangbaseret sammenspil
Syng i fællesskab basfiguren i omkvædet. Find i samarbejde en god lyd med stemmen, som I synes efterligner lyden fra en bas.
Del klassen op i to grupper, hvor den ene halvdel synger basfiguren, mens den anden synger melodien. Gentag herefter proceduren med vers 1 + 2.
Trommernes stor- og lilletromme kan imiteres med brystslag på 1 + 3 (stortromme) og klap på 2 + 4 (lilletromme). Denne figur kan kombineres med bas-stemmen.
Tilføj klaver-stemmen. Klaveret har i omkvædet en rytme med en del lifts. Disse lifts kan evt. udlades, så klaverfiguren lægges på alle 4.-dele.
Tal om hvilke instrumenter, I ellers kan høre på den originale indspilning, og beslut i fællesskab, hvad I mere vil have med i jeres arrangement.
Flere muligheder for udvidelse
Sæt flere instrumentlyds-stemmer på, f.eks. guitar-riff’et i omkvædet
Sæt overstemmen på i takt 19, 23, 27 og 31
Sæt Uh-stemme på i sidste omkvæd.
Sæt hele sangen i form
- Lav en dansekoreografi eller en dramatisering af sangen
- Klæd jer ud som superhelte og optræd med sangen til morgensamli ng på skolen
- Lyt til andre rytmiske vokalgrupper, der bruger deres stemmer til at efterligne rytmiske instrumenter (f.eks. Real Group eller Basix)