Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand” – Vi vil ha’ ost i nat

Om Sangen

’Vi vil ha’ ost i nat’ er en afrikansk sang, der har fået dansk tekst af Ejnar Kampp.

Sangen er bygget op over et harmonisk ostinat (tonika – subdominant – dominant – tonika) og

er derfor velegnet til kanon-sang og som lejrbålssang.

Den danske tekst er frisk og sommerlig, så syng den udenfor under sommersolen.

Indstudering

Ved ny-indstudering kan ekkosang bruges: underviseren synger 4 takter – eleverne gentager.

Undersøg hvordan sangen rimer (versene skiller sig ud ved at to ord i linje 1 rimer, samt to ord i linje 3, hvorimod linje 2 + 4 sammen har enderim).

Syng sangen som kanon i 2 grupper. Indsatsen kommer efter 8 takter.

Prøv også at dele klassen op i 4 grupper og lad indsatserne komme efter 4 takter.

Sæt en ”regnbue”-solfastemme på. Stemmen kan fortsætte igennem hele sangen.

Del klassen op i 3 grupper, hvor de to grupper synger melodi i kanon, mens den tredje grupper læggesolfastemmen på.w

Forslag til aktiviteter

Undersøg sammen med eleverne, hvad ostinat betyder (musikalsk figur, der gentages i bestemte mønstre; ”kører i ring”). Kender I andre sange, der har et lignende harmonisk grundlag (f.eks. en vamp som i ’Æblemand’)? Flere populære musikere skriver deres sange over harmoniske ostinater. Prøv f.eks. at lytte til Rasmus Seebach ’Lidt i fem’ eller Ed Sheeran ’Shape of you’. Kan I selv finde flere eksempler?

Syng andre sange, der kan synges til det samme harmoniske ostinat. Prøv gerne at synge flere af sangene samtidig delt op i grupper (vær dog opmærksom på, at kun disse sang-eksempler fra videoen fortsætter over det samme ostinat i deres fulde længde: Vi vil ha’ ost i nat, Det er forår solen skinner, Stop den lille kænguru, Bjørnen sover, I en skov en hytte lå, Se min kjole, Nu er timen til ende).

Øvrige udvidelsesmuligheder

– Sangen er simpel i sin harmonik og er oplagt på et senere tidspunkt at lade eleverne spille til på f.eks. ukulele (C–F–G–C).

Tip!

Lad så vidt muligt eleverne gruppere sig med deres stemme-makkere, når I synger flerstemmigt. En måde at gøre det på, er at lade eleverne stå i rundkredse. Bryd efterhånden kredsene op, så eleverne får oplevelsen af, hvordan flerstemmigheden klinger.  At synge er at lytte.

Lad eleverne være med på håndtegnene, når I arbejder med solfa-stemmer.