NODE- OG RYTMELÆSNING I INDSKOLINGEN
2 LEKTION: Repetition og fjerdedelspause
Materialer:
4 nodekort med fjerdedelsnode til læreren
4 nodekort med ottendedelsnoder til læreren
4 nodekort med fjerdelspause til læreren
OPGAVE 1: Repetér fjerdedelsnode og ottendedelsnoder med rytmekort, fingertegn og rytmesprog
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.**
Vis eleverne rytmekortet med fjerdedelsnoden. Hvem kan huske rytmesprog og fingertegn? (”DA” og pegefinger).
Vis eleverne rytmekortet med ottendedelsnoderne. Hvem kan huske rytmesprog og fingertegn? (”DI-DI” og pege- og langefinger).
Læg nogle forskellige 4/4-rytmer med rytmekort på gulvet og hjælp eleverne med at læse rytmerne med rytmesprog og fingertegn.
Hvem vil læse en rytme for de andre? Evt. sammen med en kammerat? (Husk fingertegn).
OPGAVE 2: Introducér fjerdedelspause
Vis eleverne et rytmekort med fjerdedelspausen. Fortæl eleverne, at det er en pause. Når kortet læses siger man ”SCHY” og viser pausen med krydset pege- og langefinger. Lad klassen prøve nogle gange, evt. som call-response.
Læg nogle forskellige 4/4-rytmer med blandede fjerdedels- ottendedels- og fjerdedelspause-rytmekort på gulvet og hjælp eleverne med at læse rytmerne i puls med rytmesprog og fingertegn. Knips eller marker pulsen på lår eller tromme.
OPGAVE 3: Repetér SO og MI
Syng SO-MI for eleverne. Hvem kan huske håndtegnene?
Syng en 4/4-takt for og lad eleverne imitere. Husk håndtegn og brug kun SO og Mi og fjerdedels- og ottendedelsnoder. Gentag nogle gange efter behov. Lav en improvisationsrunde hvor eleverne skiftes til at synge en 4/4 takt for som call-respons. Husk håndtegn og brug kun SO og Mi og fjerdedels- og ottendedelsnoder.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Repeterer | Bruger rytmesprog |
Introducerer fjerdedelspausen | Bruger fingertegn |
Spiller / knipser i puls | Imiterer / synger efter |
Dirigerer / giver impulser | Improviserer |
Hjælper med at læse rytmer i puls | Synger SO og MI med håndtegn |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Læse rytmekort | Eleven bruger rytmesprog korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Synge SO og MI | Eleven følger en puls |
Bruge håndtegn | Eleven følger direktion / impulser |
Eleven kan synge SO og MI efter håndtegn |
** Vær opmærksom på at lægge rytmerne i elevernes læseretning – altså på hovedet for læreren. Hvis eleverne sidder i rundkreds, vil nogen komme til at læse rytmerne fra højre til venstre og på hovedet. Det er derfor en god idé at lade eleverne sidde i en halvcirkel.