Skip to content

INTRODUKTION OG MATERIALER TIL NODELÆSNING

I de ti lektioner i nodelære arbejder vi med den helt grundlæggende forståelse af nodelærens byggesten: Tonernes placering i forhold til hinanden (solfa) og deres varighed (her: fjerdedele og ottendedele).

Vi tager udgangspunkt i relativ solmisation, det vil sige at grundtrinnet i dur-skalaen hedder DO, uanset hvilken tone vi synger durskalaen op fra. Det betyder, at vi ikke definerer tonearter med nøgler og fortegn og at vi ikke skelner mellem store og små tertser i nodelæsningsprocessen.

Når nodesystem-huset introduceres i 3. lektion, anerkendes blot overfor eleverne, at der også kan bo noder “i kælderen” og “på loftet”, men at vi lige nu koncentrerer os om de noder, der bor inden for de fem nodelinjer.

Råd til underviseren

Hvis I sidder sammen om materialet, så sørg for at eleverne sidder i halvcirkel eller eventuelt to rækker, frem for en rundkreds som vil betyde, at nogle af eleverne ser nodesystemet på hovedet.

Når du forbereder dig, så husk, at når du i undervisningen sidder overfor eleverne med nodesystemet foran dig, skal du vise fraser og frekvenser modsat dig selv, i elevernes læseretning.

Vær konsekvent med at bruge håndtegn til både rytmer og solfa. Giv tydelig indsats og hold tydelig puls.

Husk at fokus ligger på sangen – altså på at ramme de rigtige toner. Det er ok at være kvalitetsbevidst og stille krav, solfa giver kun læring når vi vænner os til at lytte og synge de rigtige intervaller.

Brug af materialet

Undervisningsmaterialet skal printes, lamineres og klippes før brug. Vær opmærksom på når du printer, at arket Nodesystem er i A3-format. Printes det i A4-format, er der ikke plads til nodetegnene.

I hver af de ti lektionsplaner står, hvilket materiale der skal bruges i lektionen. For at spare undervisningstid kan det være en god idé at pakke materialet i sæt på forhånd, så hver elev får nøjagtig det der skal bruges. Anskaf evt. et klassesæt af små plastikposer med lynlås til formålet.

Nodesystem og noder kan bruges på white board eller tavle ved hjælp af ‘lærertyggegummi’.

I materialet arbejder vi med ottendedelsnoder med bjælke. Når I skal bruge sangbøger til node-skattejagt i lektion 10, er det derfor vigtigt at vælge sangbøger, hvor ottendedelsnoder er noteret med bjælker, frem for enkeltvis.

Klik på billederne for at åbne og gemme printfilerne: