Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand” – Rytmeleg “Sten, grene, sus”

Om Aktiviteten

’Denne aktivitet er en variation af aktiviteten ”Da di-di schy” og har fokus på nodeværdierne 4.dele, 8.dele og 4.dels-pausen.

Indstudering

Eleverne sendes ud for at finde en sten og to grene.

Eleverne indretter en ”rytmetavle” på jorden foran sig: Tingene placeres, så stenen ligger længst væk men i nå-afstand, og grenene ligger fordelt med en gren til hver hånd. Nederst er der plads til, at man med en hånd kan feje hen over jorden som et lille ”vindpust”.

Sten = 4.del, Grene = 8.dele, Sus = 4.dels-pause

Underviseren siger nu en rytme over 4/4,  f.eks.                                ”Sten – grene – grene – sus”. Eleverne gentager, mens de spiller på de tilsvarende ting på jorden foran dem.

Efter nogle eksempler kan lederskabet rotere mellem eleverne, der     skiftes til at finde på en ny rytme, som klassen imiterer og spiller på deres rytmeinstrument.

Prøv evt. andre taktarter, f.eks. 3/4, eller prøv at spille 2 takter ad gangen.

Forslag til aktiviteter

Stå op og brug fødderne til at markere rytmen ved at træde ved siden af materialerne og lade en fod sparke eller glide over jorden på ”sus”. Det kan blive en flot og velkoordineret dans!

Kombinér legen med ’Formandsleg’ og del klassen op i 3 eller 4 hold. På hvert hold går formandsposten på omgang, og eleverne skiftes til at lave et rytme-ostinat, der kan spille sammen med de øvrige gruppers rytmer (se aktiviteten ’Formandsleg’ under ’Musik med afstand’).

Øvrige udvidelsesmuligheder

Lav variationer i rytmeinstrumentet. Prøv med andre genstande (blade = 8.dele, kastanje = optakt + 8.dele, sand = 4.del, tusindfryd = 8.dele + 4.del, mælkebøtte = 2 x 8.dele osv.)

Tip!

Tag aktiviteten med ind i musiklokalet, når det åbnes igen. Fabrikér evt. en ”klappe- og danseplade” til hver elev ved at sætte en 4.delsnode og to 8.delsnoder på et A3-ark.

Noder til print kan findes på sbl.sangenshus.dk under ’Nodelæsning’.