Funky ål
Hent sidens tekst og node som printvenlig pdf
Om sangen
Funky ål af Rune Thorsteinsson og Kirsten Juul Seidenfaden er en skør og sjov sang, der ofte vækker
begejstring blandt eleverne. Den har et hav af udviklingsmuligheder og lægger op til kreative påhit.
Indstudering
1. Fælles puls: Etableres, f.eks. ved at trampe let på 1 og 3.
2. Ekkosang: Eleverne lærer først omkvædets 1. stemme. Når de har styr på den, kan 2.
stemmen sættes på. Det er lettest for eleverne at forstå, hvornår de skal komme ind, hvis
halvdelen af klassen fortsat synger 1. stemmen.
3. Ekkosang med fagter: Rap-verset kan indstuderes med fagter, der gør det lettere at huske teksten.
Ideer til variationer
Der er mange gode grunde til at variere måden, vi synger på. Det er sundt for stemmen, det er sjovt for eleverne at lege med sangens udtryk og det kan være en måde at flytte fokus fra selve indstuderingen sådan, at vi egentlig glemmer, hvor mange gange, vi rent faktisk synger sangen. På den måde får eleverne sangen rigtig godt ind under huden, og kan efterfølgende arbejde med flere musikalske færdigheder.
Prøv f.eks. følgende variationer:
• Syng med forskellig dynamik
• Syng med korte eller lange toner (staccato og legato)
• Syng og se mega ’funky’ ud
• Hvordan synger en ål? Prøv at lyd sådan.
• Syng med forskellige følelser – vred, hemmelighedsfuld,
glad, ked af det, forventningsfuld, genert.
• Syng som forskellige figurer
Bodypercussion med billeder
Lav bodypercussion figurer ved at printe billeder, der viser forskellige bodypercussion-lyde. Læg fire billeder i rækkefælge, f.eks. Klap – Klap – Tramp – Tramp, og lad dette være et rytmisk ostinat, som akkompagnement til sangen. Klassen kan deles op i grupper, sådan at grupperne laver forskellige bodypercussion-figurer oveni hinanden.
Ideer til det videre arbejde med bodypercussion
• Lad eleverne selv finde på bodypercussion-figurer med billeder.
• Start med simple rytmer og lyde og udvid gradvist med nye lyde og længere rytmer.
• Brug rytmekort (Kan downloades her) og kombiner dem med bodypercussion-kort.
• Overfør ideen til instrumenter. Lav f.eks. billeder af percussion-instrumenter, og lad eleverne have et instrument hver. Eleverne spiller på de slag, hvor deres billede er vist.
Ideer til andre udviklingsmuligheder
• Lav en dansekoreografi til sangen.
• Indfør et 4-takters breaks efter omkvædet, hvor I arbejder med improvisation. Det kan være improviserede bevægelser, en lille bodypercussion-solo, ’ålede’ dansetrin eller et indstuderet break, f.eks. fodboldbreak, hvor vi klapper og råber ”2.A!”.
• Klæd jer ud i Funky tøj.
• Lav funky-collager med udklip fra blade.
• Hav et tema om Funk.
• Tag sangen med i sammenspilslokalet.