Musical evolution – en øvelse i improvisation og musikalsk skaben
Hent sidens tekst og node som printvenlig pdf
Baggrund
Formålet med øvelsen er at træne eleverne i at lave spontane lyde og musikalske figurer med stemme og krop. Ofte risikerer vi at blive for bevidste, når vi skal improvisere eller komponere, og vi forsøger at tænke os til det, vi gerne vil skabe. Med denne øvelse – og særligt hvis vi laver den jævnligt – træner vi at komme fra hovedet ned i kroppen og at have modet til ikke at planlægge, hvad vi vil lave, men blot at lege med og gå på opdagelse i, hvilke lyde, figurer, melodier osv. vi gemmer på.
Start med at fortælle eleverne denne historie:
”Lige her hvor vi står nu, står vi på nogle kanaler, der går helt ned til jordens kerne. I kan aktivere kanalerne ved at hoppe på dem. Det er nemlig sådan, at al den musik, der nogensinde er blevet lavet i hele jordens historie, ligger gemt nede i jordens kerne, og det kan komme op gennem de her kanaler, op igennem jeres fødder og ud gennem jeres mund. Det sker, når vi hopper på dem. Nu tæller jeg til 4, og så hopper vi og lander på en kanal lige på ’1’. Og så ser vi, hvad der kommer op af den kanal, I lander på.”
Øvelsens progression
1) Godt i gang: Fortæl historien, og sæt det første improviserede lydbillede i gang.
2) Skift lyd: Nu har I forstået legen og kan komme rundt på nye kanaler. Hver gang du tæller ind, hopper alle engang til højre og lander nu på en ny kanal med nye lyde. På den måde tvinger vi os selv til hele tiden at eksperimentere og lege med, hvad der kommer til os af nye lyde, når vi lander på de andre kanaler.
3) Sten, saks, papir-dyst: Når vi har hoppet rundt på flere kanaler, er det tid til at finde ud af, hvem der har lavet den fedeste figur – hvem overlever den musikalske evolution? Det finder vi ud af ved at lave ”Sten, saks, papir”. Vi sætter som sædvanligt legen i gang ved at tælle ind, lande på en kanal og se, hvilke lyde der kommer op. Mens vi synger hver vores lyd/figur, går vi i vrimmel og møder en af de andre. Vi laver sten, saks, papir og ser, hvem der vinder. Taberen skal lære vinderens figur og bevæger sig om bagved og går i en række efter ham/hende. Til sidst finder vi frem til én vinder, hvis figur hele holdet synger med på.
Gå til toppen for at downloade hele materialet