Skip to content

 

 

 

Det er hvidt herude

Hent sidens tekst som printvenlig pdf

Om sangen

Teksten er fra digtsamlingen, Trækfuglene, og er skrevet af St. St. Blicher i 1838. Først i 1914 skrev Thomas Laub melodien.

Digtet beskriver tiden midt på vinteren: Kyndelmisse den 2. februar. Kyndelmisse stammer fra det latinske ‘Missa Candelarum’, som betyder lysmesse.

Kyndelmisse er placeret midt mellem vintersolhverv og forårsjævndøgn. Derfor fejrer vi også efter gammel folkelig skik, at vi nu er nået halvvejs gennem vinteren, og at foråret og lyset er på vej

Sangen bruges ofte som fællessang, men det er faktisk oplagt at tilføje flere musikalske lag til den.

Få endnu mere ud af sangen

Forslag til flere musikalske lag
  • Lav en intro på ’uh’, hvor alle stopper på hver deres tone i den første linje og holder en smuk cluster-akkord.
  • Lav simpel flerstemmighed vha. solfa. Lav fx drone-toner på Mi og La (tonerne kan hentes fra første linje på ’u’ og ’de’ i ’herude’).
  • Lav bodypercussion mens I synger. 
Bodypercussion-systemet

Systemet er en god måde at sætte bodypercussion på formel, og således gøre det mere overskueligt for både lærer og elever selv at komponere bodypercussion-akkompagnementer.

Når eleverne er parate til det, kan de hver især eller i grupper selv komponere deres eget bodypercussion-mønster.

Systemet har 11 slag:

  1. Klap
  2. Bryst højre hånd
  3. Bryst venstre hånd
  4. Lår højre hånd
  5. Lår venstre hånd
  6. Numse højre hånd
  7. Numse venstre hånd
  8. Fod højre
  9. Fod venstre
  10. Knips højre
  11. Knips venstre

Ud fra dette system sammensættes mønstre, der er deleligt med sangens taktart (fx deleligt med 4 eller 3).

”Det er hvidt herude” går i 3/4, og mønsteret skal således være deleligt med 3.

Det kunne fx være mønsteret “2 + 4”. Her ‘gør man’ man først tallene 1-2 og dernæst 1-4 dvs.: Klap (1), bryst (2), klap (1), bryst (2), bryst (3), lår (4).

Eller mønsteret “2 + 2 + 2”, (dvs. 1-2 + 1-2 + 1-2): Klap (1), bryst (2), klap (1), bryst (2), klap (1), bryst (2).

Med blot to forskellige rytmiske mønstre oveni hinanden, lyder det allerede af et fuldt akkompagnement.

Øvrige udvidelsesmuligheder
  • Tegn til sangen: Syng selv eller afspil sangen, og lad eleverne tegne til.
  • Fremmed-ord: Snak om/vis billeder/tegn de ukendte ord.
  • Kyndelmisse-skær: Sluk det elektriske lys og tænd i stedet stearinlys/LED stearinlys/en lyskæde/hjemmelavede lanterner eller lignende. Syng sangen i ægte Kyndelmisse-stemning. (Obs på www.folkeskolen.dk findes opskrifter på hjemmelavede lanterne.)
  • Skolens musikkultur: Skab en kyndelmisse-tradition på skolen og lad alle opleve kyndelmisse-stemningen med sang og lys.
  • Syng også sangen ”I sne står urt og busk i skjul” og undersøg forskellene på de to sange. På højskolesangbogen.dk findes inspiration til analysen.