Hent sidens tekst som printvenlig pdf
”Musik med afstand – Det musikalske fællesskab”
Remse og Grundtrin
En fælles start på musiktimen er medvirkende til at udvikle det musikalske fællesskab på holdet.
Opsæt derfor gerne en fast ramme om undervisningen med en fælles startaktivitet (5-10 min.) samt en fælles afrunding.
Nogle færdigheder indenfor musikfaget er vigtige løbende at holde ved lige; det gælder bl.a. evnen til at holde en fælles puls og timing med hinanden. I dette materiale får du et bud på, hvordan man kan arbejde med fælles puls i kombination med grundtrin, og hvordan aktiviteten kan udvikles ved at sætte en rems
tilsat enkel bodypercussion på.
Introduktion af grundtrin
Eleverne står i en rundkreds.
Forskyd vægten fra side til side for at forberede, hvordan grundtrinet skifter mellem højre og venstre fod.
Højre fod går nu frem på 1 og tilbage på 3. Venstre fod bliver på stedet, hvor den markerer 2 og 4
Obs! En typisk begynderfejl er, at venstre fod går med frem på 2. Sæt et stykke ”usynligt tyggegummi” under venstre fod, så den bliver samme sted. Foden skal dog løftes en smule for at kunne markere 2- og 4-slaget og må ikke ”sidde helt fast” i gulvet.
Sæt fokus på de 4 slag i grundtrinet ved først at klappe nogle takter på 1 (højre fod frem).
Flyt nu skiftevis klappet til de øvrige slag i takten. Kombinér herefter 2 + 4 og 1 + 3.
– Prøv også at klappe på alle off-beats (’og’-slagene). Luk evt. øjnene og lyt efter, om I følges ad.
Trommesættet
Byg et trommesæt op ved at dele holdet i 3 grupper:
- gr. 1: tramper ”stortromme” på 1 + 3
- gr. 2: klapper ”lilletromme” på 2 + 4
- gr. 3: klapper ”hi-hat” på lårene på 8.-dele eller off-beats
Hej med dig – remse med grundtrin (Jesper Falck)
Sæt denne call & response-remse på, mens I går grundtrin.
Remsen er en vekselvirkning mellem solo og tutti (alle).
Alle: Hej med dig, hvem er du, hvad hedder du?
Solo: Jeg hedder Lonnie
Alle: – Du hedder Lonnie
Solo: Ja, jeg hedder Lonnie
Alle: – Okay!
Bodypercussion
Remsen kan varieres med bodypercussion. Prøv f.eks. at slæbe foden hen over gulvet på 4-og og klappe på 1-og (se video).
En anden mulighed er at indsætte et break mellem to elever, hvor I arbejder med et på forhånd indstuderet break. Call breaket på 4-slaget takten forinden.
Forslag til break:
Tramp – tramp – klap – lår-lår-tramp-knips-knips – klap!
(breaket bruges også i ”Hejsa alle sammen”- node: