NODE- OG RYTMELÆSNING I INDSKOLINGEN
3 LEKTION: Repetition, læs rytmer med kroppen, nodesystemet
Materialer:
4 nodekort med fjerdedelsnode til læreren
4 nodekort med ottendedelsnoder til læreren
4 nodekort med fjerdedelspause til læreren
SO – MI -brikker med ”lærertyggegummi” på bagsiden til læreren
Tavle med nodelinjer, kridt/whiteboard-tusch
OPGAVE 1: Repetér fjerdedelsnode, ottendedelsnoder og fjerdedelspause med rytmekort, fingertegn og rytmesprog
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Vis eleverne rytmekortet med fjerdedelspausen. Hvem kan huske rytmesprog og fingertegn? (”SCHY” og krydset pege- og langefinger). Læg nogle forskellige 4/4-rytmer med blandede fjerdedels- ottendedels- og fjerdedelspause-rytmekort på gulvet og hjælp eleverne med at læse rytmerne i puls med rytmesprog og fingertegn. Knips eller marker pulsen på lår eller tromme.
Hvem vil læse en rytme for de andre? Evt. sammen med en kammerat? (Husk fingertegn).
OPGAVE 2: Læs rytmer med kroppen
Eleverne står i en halvcirkel på gulvet.
Vis eleverne hvordan man kan læse en rytme med kroppen ved at hoppe på fjerdedelsnoder, trampe på ottendedelsnoder og hoppe og lande med krydsede ben på fjerdedelspausen. Lad eleverne prøve nogle gange.
Læg nogle forskellige 4/4-rytmer med blandede fjerdedels- ottendedels- og fjerdedelspause-rytmekort på gulvet og hop rytmerne sammen med eleverne. Hvem vil hoppe en rytme for de andre? Evt. sammen med en kammerat?
OPGAVE 3: Introducér nodesystemet, placér SO og MI
Tegn et ”nodesystem-hus” på tavlen. Tegn et tag over nodelinjerne og en kælder under nodelinjerne og forklar eleverne, at der også kan ”bo” noder i kælderen og på loftet, men at de indtil videre skal ”bo” på nodelinjerne og i mellemrummene. Tegn ikke nøgle og skriv ingen fortegn.
Syng et SO og placér det på en nodelinje eller i et mellemrum i nodesystem-huset. Syng et MI og placér det i forhold til SO. Syng og vis det nogle gange, både i mellemrum og på nodelinjer. Hvilken tone er dybest – SO eller MI?
Placér et SO og lad et par elever komme op til tavlen og placere MI. Syng SO-MI med håndtegn.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Repeterer | Læser rytmer |
Læser rytmer med kroppen | Bruger fingertegn |
Spiller / knipser i puls | Læser rytmer med kroppen |
Dirigerer / giver impulser | Placerer MI |
Hjælper med at læse rytmer i puls | |
Introducerer nodesystem-hus |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Læse rytmekort | Eleven bruger rytmesprog korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Synge SO og MI | Eleven følger en puls |
Læse rytmer med kroppen | Eleven følger direktion / impulser |
Placere MI | Eleven læser rytmer med kroppen korrekt |
Eleven placerer MI korrekt |