NODE- OG RYTMELÆSNING I INDSKOLINGEN
5 LEKTION: Repetition af rytmediktat og hop rytmen, hop DO – MI – SO
Materialer:
1 nodekort med fjerdedelsnode til hver elev
1 nodekort med ottendedelsnoder til hver elev
1 nodekort med fjerdedelspause til hver elev
1 stol, 1 skammel (skal være lavere end stolen)
OPGAVE 1: Repetér rytmediktat og hop rytmen
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del nodekort ud til eleverne så alle har tre forskellige kort. Sig en ¾-dels rytme – husk fingertegn – som eleverne skal lægge med kortene på gulvet i læseretning. Sig rytmen igen, hvis elevernes kort ikke ligger i den rigtige rækkefølge. Eleverne læser rytmen op i fælleskab når alle har lagt den rigtige rytme – husk fingertegn. Eleverne rejser sig op og hopper rytmen.
Sig en ny rytme – rytmerne kan kombineres på 6 forskellige måder.
OPGAVE 2: Gå DO – MI – SO
Eleverne står i en halvcirkel på gulvet.
Placér skamlen og stolen ved siden af hinanden i børnenes læseretning, så skamlen står til venstre.
Forklar, at gulvet er DO (grundtonen), skamlen er MI og stolen er SO. Vis eleverne, hvordan man kan gå fra tone til tone – husk at synge med.
Gå fra tone til tone og lad eleverne synge og vise det du går med håndtegn. Lad et par elever prøve at gå for.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Siger rytmer | Lægger rytmer |
Korrigerer | Bruger fingertegn |
Dirigerer / giver impulser | Læser rytmer |
Går DO – MI – SO | Går rytmer |
Synger DO – MI – SO | Synger DO – MI – SO med håndtegn |
Går DO – MI – SO |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Læse rytmekort | Eleven bruger rytmesprog korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Synge DO – MI – SO med håndtegn | Eleven følger en puls |
Gå Do – MI – SO | Eleven følger direktion / impulser |
Eleven synger DO – MI – SO med håndtegn korrekt |