Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand” – Stemmetræning i det fri

Om sangen

Når undervisningen flyttes udendørs, er det oplagt at lade øvelserne i stemmetræningen tage udgangspunkt i naturen.

Vi arbejder her med de fire parametre:

Krop

Luft

Stemme

Tanke

Forslag til aktiviteter

1. Krop

Stil dig ved et stort træ. Stå med fødderne let adskilt, så du får en god balance, og forestil dig, at du er træet, og at du under dine fødder har et kæmpe rodnet, der fæstner dig til jorden og gør, at du ikke kan vælte.

Stræk armene op over hovedet og gør nakken lang, hvorefter du med armene former den store trækrone ved langsomt at føre de strakte arme ud til siderne og ned. Hænderne har håndfladen opad. Forestil dig nu, at du med din stærke men afspændte nakke og toppen af hovedet bærer den store, flotte trækrone.

Lad dit træ stå og svaje i vinden, mens du har fokus på, hvordan rodnettet holder dine fødder godt og solidt plantet i jorden. Luk evt. øjnene, mens du tager nogle dybe vejrtrækninger.

2. Luft

Pluk en (usynlig) blomst og duft til den. Overdriv din indånding gennem næsen og lad brystkassen fyldes af luft med fokus på, at luften fylder op nedefra, ligesom en vandballon, der er ved at blive fyldt med vand. På udåndingen åbner du munden og udbryder et stort og velbehageligt suk. Det åbner svælget. Gentag flere gange.

Måske kommer du til at samle andre ting op end en blomst? Lav gerne lidt sjov med f.eks. at dufte til noget skørt eller ulækkert og udbryd et ’puha bvadr!’

Leg at du er en bi, der flyver rundt mellem blomsterne, mens den summer. Den stemte summelyd hjælper dig med at fat i din støtte. Lav glissader, hvor du lader stemmen bevæge sig op og ned på summen.

Kombinér de to øvelser, så du ånder ind igennem næsen ved at dufte til en blomst, eller med munden igennem en knyttet hånd med et lille hulrum som sugerør, og bruger luften på summelyde, der bevæger sig op og ned. Dette træner et godt åndedrætsflow, der bl.a. skal til, når vi synger sange med lange strofer.

3. Stemme

Tag udgangspunkt i naturens lyde, når du skal arbejde med stemmen; imitér fuglenes sang, omsæt dyrenes bevægelser til lyd, eller syng små skalaøvelser på ord fra naturen, f.eks. ’træ’, ’bi’, ’sky’.

Arbejd med lydstyrken ved at tilpasse din stemme efter, hvad du synger for. Syng svagt for et lille insekt, eller syng kraftigt for et stort træ.

Tænk i kontraster, når du arbejder med stemmetræningen: lys >< dybt, lange toner >< korte.

4. Tanke

Syng på vokaler, der placerer sig forskellige steder i munden; i >< u, o >< y, æ >< å.

Syng bløde klange på u eller ah >< spidse på e eller æ.

Sæt lyd på, hvordan du tror, dyr og planter ville synge, hvis de kunne.

Øvrige udvidelsesmuligheder

Lydcollage

– Lad eleverne gå rundt og lytte til lydene omkring jer. I kan også lægge jer ned og lukke øjnene.

– Send eleverne på ’lydjagt’: Find en lyd, kom tilbage og præsentér den. Lydene kan enten bruges til stemmeøvelser, hvis resten af holdet imiterer, eller I kan lave en gætteleg, hvor de andre skal gætte, hvad det er for en lyd, eleven har fundet.

Tip

Find flere øvelser til stemmetræning på sbl.sangenshus.dk under ’Stemmetræning på hold’. Der er også plakater med illustrationer til de 4 parametre, som du kan printe ud til skolens musiklokale.