NODE- OG RYTMELÆSNING i indskolingen

10 LEKTION: Node- og rytmeskattejagt

Materialer:
Sangbøger

OPGAVE 1: Find rytmer i sangbogen

Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.

Del sangbøger ud til eleverne. Eleverne går på jagt efter fjerdedelsnoder, ottendedelsnoder, pauser, nodelinjer, mellemrum osv.

OPGAVE 2: Læs en rytme i sangbogen

Eleverne skiftes til at finde en rytme som klassen kan læse. – Sange som ”Midt om natten”, ”Jeg ved en lærkerede” eller ”Stop den lille kænguru” kan med fordel bruges.

OPGAVE 3: Find SO – MI eller MI – DO

Eleverne leder efter SO-MI eller MI-DO i sangbogen. NB. Der skelnes ikke mellem små og store tertser.

Nogen kan måske finde en treklang.

Vis eleverne DO-MI-SO (opadgående treklang) og SO-MI-DO (nedadgående treklang) i noderne til ”I skovens dybe stille ro”.

OPGAVE 4: Syng en sang

Syng ”I skovens dybe stille ro” eller en af de sange, hvorfra eleverne har læst rytmer.

Hvad gør lærerenHvad gør eleverne
Deler sangbøger udFinder rytmer i sangbøger
Hjælper eleverne med at finde rundt i sangbøgerLæser rytmer i sangbøger

 

Omsat læringsmål – eleven kanTegn på læring
Finde rytmer i sangbøgerEleven finder rytmer i sangbøger
Læse rytmer i sangbøgerLæser rytmer i sangbøger