NODE- OG RYTMELÆSNING i indskolingen
10 LEKTION: Node- og rytmeskattejagt
Materialer:
Sangbøger
OPGAVE 1: Find rytmer i sangbogen
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del sangbøger ud til eleverne. Eleverne går på jagt efter fjerdedelsnoder, ottendedelsnoder, pauser, nodelinjer, mellemrum osv.
OPGAVE 2: Læs en rytme i sangbogen
Eleverne skiftes til at finde en rytme som klassen kan læse. – Sange som ”Midt om natten”, ”Jeg ved en lærkerede” eller ”Stop den lille kænguru” kan med fordel bruges.
OPGAVE 3: Find SO – MI eller MI – DO
Eleverne leder efter SO-MI eller MI-DO i sangbogen. NB. Der skelnes ikke mellem små og store tertser.
Nogen kan måske finde en treklang.
Vis eleverne DO-MI-SO (opadgående treklang) og SO-MI-DO (nedadgående treklang) i noderne til ”I skovens dybe stille ro”.
OPGAVE 4: Syng en sang
Syng ”I skovens dybe stille ro” eller en af de sange, hvorfra eleverne har læst rytmer.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Deler sangbøger ud | Finder rytmer i sangbøger |
Hjælper eleverne med at finde rundt i sangbøger | Læser rytmer i sangbøger |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Finde rytmer i sangbøger | Eleven finder rytmer i sangbøger |
Læse rytmer i sangbøger | Læser rytmer i sangbøger |