Skip to content
Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand”  – Højt på en gren en krage

Om Sangen

Den gamle og velkendte børnesang ’Højt på en gren en krage’ adskiller sig fra mange andre børnesange med sin atypiske taktart 5/4. Sangen indbyder derfor til arbejde med bodypercussion og et anderledes grundtrin med 5 slag.

Indstudering

Syng sangen. Understøt gerne handlingen i teksten med fagter. Eleverne kan selv være med til at finde på passende fagter.

Tal om stemningen i de forskellige vers. Sæt følelser på – associativ stemmebrug – når I synger versene. Hvordan lyder det i første vers, hvor kragen sidder i træet (glade stemmer, friskt tempo)? Hvordan lyder det i sidste vers, hvor kragen er død (triste stemmer, langsomt tempo)?

Sæt trin på, mens I synger. Da sangen går i 5/4, må I tilføje et ekstra trin til det traditionelle grundtrin, der starter med højre fod. Dette kan gøres ved, at fødderne samles på 5-slaget, hvorefter venstre fod går frem på næste 1-slag i takt 2.

Sæt bodypercussion på sangen. Find selv på en figur eller brug systemet med de 11 slag.

Bodypercussion-systemet

Systemet er en god måde at sætte bodypercussion på formel, og således gøre det mere overskueligt for både lærer og elever selv at komponere bodypercussion-akkompagnementer. Når eleverne er parate til det, kan de hver især eller i grupper selv komponere deres eget bodypercussion-mønster.

Systemet har 11 slag:

1. Klap

2. Bryst højre hånd

3. Bryst venstre hånd

4. Lår højre hånd

5. Lår venstre hånd

6. Numse højre hånd

7. Numse venstre hånd

8. Fod højre

9. Fod venstre

10. Knips højre

11. Knips venstre

Ud fra dette system sammensættes mønstre, der er deleligt med sangens taktart. I dette tilfælde skal mønstret være deleligt med 5: 2+3, 3+2, 1+4, 4+1 eller 5+5 (mønstret varer 2 takter).

Forslag til aktiviteter

Del jer op i grupper og find på flere bodyperc.-mønstre over 5/4, som I kan lave samtidig. Brug det som afveksling under sangen og indsæt breaks undervejs.