Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand” – Skriv din egen sang  (”Henne i parken”)

Om aktiviteten

Med en lånt melodi kan man hurtigt komme i gang med at skrive sin egen sangtekst. I kan bruge en melodi, hvor I skifter hele teksten ud med jeres egen. Det kan være en hvilken som helst sang, der er nem at synge med på og har en tydelig tekstlægning; f.eks. Mariehønen Evigglad.

I kan også vælge en sang, der har en form for ramme, hvor I selv kan sætte jeres egne figurer og egen handling ind. Et eksempel på en sådan sang er Povl Kjøllers ’Henne i parken’. I denne sang er versene således bygget op, at første linje i hvert vers starter med ’henne i parken’ = stedet hvor sangen foregår. Dernæst møder vi en figur, som foretager sig noget. Det kommer der nogen og synes noget om, og i sidste linje kommer tekstforfatterens egen mening om det. Så for at skrive et vers, skal eleverne altså beslutte sig for:

Et sted

En figur/person, der foretager sig noget

En anden figur, der kommer og mener noget om det

Indstudering

Start med at lære den originale melodi, som I vil bruge til jeres nye tekst.

Er det en melodi uden ramme, kan I tælle stavelser i hver linje og          synliggøre, hvor den originale tekst rimer. Måske I også kan få jeres tekst til at rime de samme steder.

Er det en sang med ramme, undersøger I, hvordan versene er bygget op,  og hvad der skal med i jeres egen tekst.

De yngste elever digter den nye tekst i fællesskab med underviseren.    Start gerne med at brainstorme sammen, inden I begynder på teksten,     så I bliver enige om, hvad jeres sang skal handle om.

De ældre elever kan deles op i grupper, der hver udformer et vers.        Start gerne med at blive enige om, hvad den overordnede handling i jeres sang skal være, så I til sidst kan sætte jeres vers sammen og få en            sammenhængende sang.

Forslag til aktiviteter

Syng jeres nye sang i fællesskab. Undersøg, om I har mulighed for at optræde for andre med sangen.

Spil til jeres sang på naturinstrumenter som demonstreret i videoen til ”Jeg ka’ li’ at gå” eller hjemmelavede instrumenter. Indlæg breaks i jeres sang, hvor I spiller på instrumenterne.

Udvid sammenspilsaktiviteten til udformning af en naturinstrument-fagbog, hvor I går på jagt i naturen efter materialer, der kan bruges til sammenspil. Fagbogen kan deles op i kategorier, hvor dybe lyde noteres på samme side, lyse lyde på en side, raslelyde eller ting, der kan lave toner på samme side osv.

Nogle vil kunne bruge den nye tekst til at udarbejde en ny melodi.

Tip!

Det er altid en god idé at kombinere ny-indstudering af sange med bevægelse; enten i form af trin, en dans, bodypercussion eller som i dette forslag; et løb i naturen.