Hent sidens tekst og node som printvenlig pdf
Pesto
Om sangen
”Pesto” er en sang for både indskoling og mellemtrin. Den er fra filmen ”Ternet Ninja og er skrevet af Anders Matthesen i 2018.
Lytteopgave: Sjove ord
Lad eleverne lytte til sangen – gerne et par gange, og bed dem undervejs skrive de ord ned, som de synes er særlige, sjove eller som de ikke forstår.
Tag en snak i klassen om, hvad eleverne har skrevet. Skriv ordene på tavlen og tal om, hvad de betyder eller hvorfor de er sjove.
Præsentation af omkvædet
Se videoerne for hjælp til indstudering af de forskellige stykker.
Lytteopgave: Rim
Lyt sangen igennem igen og bed eleverne finde rim i sangen. Opgaven kan også laves i grupper.
Indstudering
1. Når I har brugt god tid på lytteøvelserne, har I allerede godt styr på formen af sangen og melodien.
2. Del teksten ud til eleverne og læs med, mens I lytter til sangen 2-3 gange. Overvej, om I vil have hele sangen fra start til slut med, eller om I vil tage de første par vers og omkvæd.
Lær omkvædet
3. Nu kan I alle sammen sangen ret godt. Syng sangen igennem sammen uden den originale indspilning. Akkompagnér gerne på klaver eller guitar.
4. Lyt godt til, om I er enige om rytmen og melodien. Det skal ikke være skønsang, men vær enige om, hvordan sangen skal lyde i jeres version.
5. De steder, hvor der er usikkerhed, kan I bruge ekkosang, for at blive sikre. Eleverne gentager efter læreren fx en linje ad gangen indtil den sidder der. Brug tid på de lidt svære ord og linjer som fx”Spørg min habibi”, ”Ernesto”, ”revet Pecorino” ”Romano”, osv. Sig linjerne langsomt sammen, så alle har helt styr på dem.
6. Hvis I har lyst, kan klassens deles op i mindre grupper. Hver gruppe øver sig særligt på et vers, som de så synger, når I samles igen.
7. Sæt rytmeklappet 3-2 claves på, når I kan sangen godt.
8. Udvid gerne med flere bodypercussion-rytmer fx calypso og 2-3 claves.
Idekatalog til det videre arbejde med sangen
- Arbejd med solistiske passager. Hvis klassen er med på det, kan I f.eks. kaste en bold rundt i en rundkreds, og den, der griber den, synger en sololinje. Det skal selvfølgelig foregå i et musikalsk flow, hvor I holder den faste puls.
- Lad eleverne øve sig på at beatboxe. Det kan f.eks. være en hjemmeopgave i en periode. Eller en gruppe ekstra motiverede elever, kan få tid i undervisningen til at øve sig på det. I kan få hjælp fra bl.a. nedenstående videoer på youtube (og der findes et hav af tutorial-videoer derude). https://www.youtube.com/watch?v=EAHExoZIgjM https://www.youtube.com/watch?v=Bfmv3kTmYR8
- Tag udklædning med i skole, klæd jer ud Pesto-style og hav en fest i musiktimen.
- I kan lave jeres egne musikvideoer til sangen.
- Skriv en ny tekst til sangen. Skal den også handle om mad eller et emne, I arbejder med i forvejen?
- Se filmen ”Ternet Ninja” og snak om sangens funktion i filmen.
- Lav beats, der passer til sangen, på iPads, Chromebooks eller andet. Brug f.eks.
- Incredibox
- https://musiclab.chromeexperiments.com/Rhythm/
- Bits and beats
- Band lab
- Soundation (ligger på skoletube)
Forslag til temaforløb og tværfaglige samarbejder
- Madkundskab: lav pesto og smør det på lækkert brød.
Lav et temaforløb med sange og tekster indenfor den genre, som sangen imiterer, og dyk ned i tematikker og karaktertræk. Det kunne f.eks. være Sivas, Gilli og Gulddreng.
Pesto – tekst og akkorder
Vers: Cm Bb/Ab / Ab Bb/ Cm / x2
Omkv.: Ab Bb/ Cm/ Ab Bb/ Cm / x 2
Intro
Vers 1
-/eb
Når der virkelig ska’ fest på
-/c
Ska’ du husk’ at lave pesto
-/ab -/d
Så kom og vær min gæst, bro
-/eb
Så ka’ du smage på min pesto
Cm Bb Ab
Så før du får dit tudefjæs på
Tjek om der er mere pesto
Ab Bb Cm
Spørg min habibi, Ernesto
Kewan ligger beatet normal
Vers 2
Cm Bb Ab
Du ska’ brug’ basilikum, olie og revet Pecorino Romano
Ab Bb Cm
Salt, pinjekerner, hvidløg – selvfølgelig Parmigiano-Reggiano
Cm Bb Ab
Urterne ska’ vær’ fra Genova, og støderen i morteren ska’ være af træ
Ab Bb
Og så kører det i olie og slag i slag
Cm
Uden pis, den gi’r din pasta det glatte lag
Omkvæd
Ab Bb Cm
Ååh, den der pesto
Cm
Hva’ gør de ikk’ for den pesto?
Ab Bb Cm
I badetøfler eller festsko
Cm
Der er ingen dresscode for pesto
Ab Bb Cm
Ååh, den der pesto
Cm
I natbussen eller S-tog
Ab Bb Cm
Sagde til ham: ”Brormand, let’s go”
Cm
Hva’ gør de ikk’ for den pesto?
Lær rytmerne