Skip to content
Hent sidens tekst som printvenlig pdf

”Musik med afstand” – Hvor skoven dog er frisk og stor

Om sangen

Teksten til ’Hvor skoven dog er frisk og stor’ er skrevet af H.C. Andersen i 1850 til en forestilling ved navn ’Ole Lukøje’. Melodien er en tysk folkemelodi. Sangen har et gennemgående tema – ”kuk-kuk, kuk-kuk, fallera” – som repræsenterer gøgens kukken. Sangen står bl.a. i Højskolesangbogen.

Indstudering

Lær tekst og melodi vha. ekkosang. Sæt gerne klap og arme på ”kuk-kuk fallera” allerede fra start af indstuderingen.

Arbejd med at få hele kroppen med i sangen; særligt på ”kuk-kuk fallera”. Gå ned i knæ og stræk jer helt ud på ”fallera”. Overdriv gerne bevægelserne.

Spørg til, om der er ord, eleverne ikke forstår. Hvilke billeder er der i teksten?

Stå i to rækker overfor hinanden og syng sangen som ”call & response”, hvor den ene række synger den varierende tekst, og den anden række svarer med ”kuk-kuk fallera”.

Skift så begge grupper prøver begge roller.

Sæt evt. 2. og 3. vers på.

Forslag til aktiviteter

Trin/dans:

’Hvor skoven…’ – 4 skridt til højre

’Kuk-kuk…’ – klap-klap arme op

’Skovmærker…’ – 4 skridt til venstre

’Kuk-kuk…’ – klap-klap arme op

’I træets bark…’ – gå rundt om dig selv, 8 skridt

2 x ’Kuk-kuk…’ – klap-klap arme op

Bodypercussion:

Sæt mønstret fra ”Kom maj, du søde milde” på: *brystslag – knips – knips*

Find selv på andre mønstre, der kan fungere i en 6/8 takt. Der er inspiration at hente på sbl.sangenshus.dk – ’Digitale praksispakker’ – ’Det er hvidt herude’.

Direktion – roterende lederskab:

Sæt en fermat på det næstsidste ”fallera” – den lange, høje tone – og prøv at dirigere hinanden. I direktionen viser man først fermaten ved at ”lægge tonen på hylden” og holde hænderne helt stille, så længe fermaten skal vare, og dernæst viser man vejrtrækningen med en opadgående bevægelse med hænderne, og den sidste strofe synges.

Vil I dirigere hele sangen, kan direktionen foregå ved, at I tegner ”fiskekroge” i luften som demonstreret i videoen.

Ønsker I at afprøve direktion, så start med fælles-direktion, hvor I står i rundkreds og prøver slagene af nogle gange, mens I synger, hvorefter dirigent-rollen kan gå på skift blandt eleverne.

Øvrige udvidelsesmuligheder

Tværfagligt samarbejde kan indgås med N/T om de nævnte fugle og planter i teksten. Lav evt. et tema omkring den særlige fugl gøgen.

I dansk kan I kigge nærmere på andre sangtekster af H.C. Andersen. Kender I mon allerede nogen? (Solen er så rød mor, Hist hvor vejen slår en bugt, I Danmark er jeg født, Barn Jesus i en krybbe lå…)

Tip!

Stå gerne i en rundkreds, når I synger, eller på to rækker overfor hinanden. Det hjælper jer til at høre hinanden synge, hvis I er udendørs, hvor vinden ellers ”stjæler” lyden.