Skip to content
Hent sidens tekst som printvenlig pdf

Jeg ka’ li’ at gå

Om sangen

”Jeg ka’ li’ at gå” er en remse, der er god at gå i takt til.

Den kan bruges med en legende tilgang, hvor bevægelse og motorik er i fokus, men den kan også bruges som indgang til arbejde med grundlæggende, musikalske parametre som tempo, dynamik og lydstyrke. Stemmen kan trænes gennem leg med associativ stemmebrug (med henvisning til dyr, karakter, følelse mm.), og remsen kan akkompagneres af sammenspil på udeinstrumenter.

Remsens tekst:

Jeg ka’ li’ at gå, jeg ka’ li’ at gå,

for jeg har store støvler på.

Jeg ka’ li’ at gå, jeg ka’ li’ at gå,

indtil jeg går i stå.                   

Indstudering

Stil jer i en rundkreds, hvor alle kan se hinanden

Indstudér remsen uden brug af forklarende ord. Gå lige på – ”show, don’t tell”

Demonstrér remsen flere gange med varierende tempo og med forskellig stemmebrug.

orslag til aktivitet

Musikudøvelse

Øv jer i at holde en fælles, fast puls og i at starte og slutte samtidig ved at gå rundt i takt i skolegården eller ude på boldbanen, mens I siger remsen.

Musikalsk skaben – ’roterende lederskab’

Brug remsen, mens I leger ”Kongens efterfølger” og skiftes til at være den, der går forrest og bestemmer, hvilke sko I skal have på

Fokus på bevægelse:                                                                                                    Tekst understøttes af bevægelser (hoppesko = hop mens I siger remsen, løbesko, listesko…)

Fokus på musikalske parametre:                                                            ”Bjørnestøvler” = dyb stemme, langsomt tempo, tunge skridt. ”Musestøvler” = lys stemme, hurtigt tempo, lette skridt på tæer.

Øvrige udvidelsesmuligheder

Sammenspil med udeinstrumenter

Find materialer i naturen og lad halvdelen af holdet danne en rytmegruppe, f.eks. efterligner et trommesæt:

Slå på en træstamme med kæp = stortromme (spiller f.eks. på 1 og 3)

Slå to pinde sammen = lilletromme (spiller f.eks. på 2 og 4)

Brug en håndfuld visne blade som ”shaker” ved at gnide bladene mod hinanden

Slå to sten mod hinanden

Tip

Lav et tværfagligt samarbejde med billedkunst og fremstil jeres egne instrumenter produceret af ting fra naturen, som rytmegruppen spiller på. Genbrug instrumenterne i andre sange og aktiviteter.