NODE- OG RYTMELÆSNING i indskolingen
8 LEKTION: Læs og hop rytmer, tonediktat, lyt efter rytmen
Materialer:
4 nodekort (gerne flere) med fjerdedelsnode til læreren
1 nodesystem til hver elev
4 nodekort (gerne flere) med ottendedelsnoder til læreren
4 DO-brikker til hver elev
4 nodekort (gerne flere) med fjerdedelspause til læreren
4 MI-brikker til hver elev
Tavle med nodelinjer, kridt/whiteboard-tusch
4 SO-brikker til hver elev
DO – MI – SO-brikker med ”lærertyggegummi” på bagsiden til læreren
OPGAVE 1: Rytmediktat
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Læg nogle rytmer med et varieret antal rytmekort på gulvet. Eleverne læser, viser og hopper rytmerne. Herefter skiftes et antal elever til at lægge en rytme som resten af klassen læser, viser og hopper.
OPGAVE 2: Tonediktat
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Del 1 nodesystem og 4 DO, 4 MI og 4 SO til hver elev. Placér et SO i nodesystemet på tavlen. Syng en lille frekvens på SO-MI eller MI-DO som en elev kommer op og placerer i forhold til det SO, som er placeret på tavlen i forvejen. Alle elever placerer den samme frekvens på deres nodesystemer. Gentag nogle gange.
OPGAVE 3: Lyt efter rytmen
Eleverne sidder i en halvcirkel på gulvet.
Placér en frase med SO-MI eller MI-DO på tavlen over en 4/4-dels takt – brug kun fjerdedels- og ottendedelsrytmer. Syng frasen nogle gange med eleverne og bed dem om, at lytte efter rytmen. Eleverne lægger frasens rytme med rytmekort på gulvet. Når alle har lagt den rigtige frase, synges den med håndtegn. Gentag nogle gange.
Hvad gør læreren | Hvad gør eleverne |
Lægger rytmer | Lægger rytmer |
Placerer solfa-brikker på tavlen | Bruger fingertegn |
Synger frekvenser | Læser rytmer |
Lægger frekvenser med solfa-brikker | |
Synger med håndtegn | |
Siger, hopper og viser rytmer |
Omsat læringsmål – eleven kan | Tegn på læring |
Lægge en rytme | Eleven lægger rytmer korrekt |
Bruge fingertegn | Eleven bruger fingertegn korrekt |
Synge med håndtegn | Eleven lytter sig frem til den korrekte rytme |
Lægge en frase med brikker | Eleven lægger fraser med solfa-brikker korrekt |
Sige / hoppe / vise en rytme | Eleven kan synge efter brikker med håndtegn |
Læse rytmer | Eleven kan sige / hoppe / vise en rytme |